پاداش درونی

اثرات پاداش درونی

وارد محل کار می‌شوید و با کارمندان خسته و بی‌انگیزه روبه‌رو می‌شوید. چه می‌کنید؟ انگیزه کارمندان به راحتی به دست نمی‌آید. ساعات کاری طولانی و طاقت‌فرسا، کار بیش از حد و پروژه‌های دشوار و وقت‌گیر کارمندان را بی‌انگیزه و بی‌علاقه نسبت به مشارکت می‌کند. به عنوان یک مدیر، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به دنبال روش‌های جدید برای انگیزه بخشی به کارمندان خود و بهبود عملکرد آن‌ها زمانی که روحیه خوبی ندارند باشید. گاهی اوقات تیم شما فقط به یک پاداش درونی نیاز دارد.

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در کارمندان، اهدای پاداش‌های درونی به مناسبت دستاوردهای آن‌هاست. با این کار، شما به کارمندان خود نشان می‌دهید که متوجه تلاش آن‌ها و سخت کار کردنشان شده‌اید. قدردانی از تلاش و دستاوردهای کارمندان بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد و انگیزه‌ی مضاعف برای تلاش بیشتر و دستاوردهای بیشتر می‌گردد.

پاداش‌های ملموس مانند افزایش حقوق و پاداش مشوق‌های بسیار خوبی هستند، با این حال ایجاد محیطی که کارمندان از کار خود احساس غرور کنند، بهترین راه برای تشویق کارمندان و رضایت شغلی طولانی‌مدت و عملکرد پایدار است.

پاداش درونی بهترین راه برای تقویت حس غرور و احساس هدفمندی در تیم شما هستند.

پاداش درونی چیست؟

یک پاداش ناکارآمد باعث بی‌انگیزگی فرد، بهره‌وری پایین و عدم تعهد در بین کارمندان می‌شود که کیفیت کار آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر انگیزه‌ای برای هر تیمی کارساز نیست.

هم پاداش‌های درونی هم پاداش‌های بیرونی به میزان مشارکت کارمندان کمک می‌کنند، اما تعریف آن‌ها و نحوه اجرای آن‌ها متفاوت است.

پاداش درونی، احساس غرور و بااهمیت بودن در هنگام اجرای وظایف معنادار و مهم است. هنگامی که فرد متوجه شود که وظایفی که انجام می‌دهد، در جهت رشد و ارتقای شرکت است و نقش اساسی در آن دارد، این یک پاداش درونی است که انگیزه او را برای بهره‌وری بیشتر افزایش می‌دهد.

پاداش درونی از احساسات درونی یک فرد ناشی می‌شود، نه از تعریف و تمجید دیگران.

برای دستیابی به این پاداش، کارمندان باید با انگیزه درونی شروع به کار کنند و برای هیجان و چالش‌های نقش خود به جای مزایای بیرونی آن کار کنند.

نمونه‌هایی از محرک‌های درونی عبارتند از:

انجام یک پروژه به خاطر اهمیت آن در رسیدن به هدف تیمی

مشارکت در توسعه حرفه‌ای به خاطر بهبود بخشیدن خود

انتخاب مسیر شغلی موردعلاقه خود

ایفای نقش مدیریت برای الهام بخشی به دیگران

پاداش بیرونی چیست؟

نوع آشکارتر پاداش، پاداش بیرونی است. پاداش‌هایی که ملموس و مالی هستند، مانند افزایش حقوق، تعریف و تمجید. این نوع پاداش از یک منبع خارجی (مدیر یا فرد ارشد) دریافت می‌شود.

انگیزه بیرونی به کارمندان این مفهوم را منتقل می‌کند که برای رسیدن به یک هدف خاص، باید سخت کار کنند، بدون اهمیت به اینکه چه احساسی دارند. آن‌ها به جای کار به پاداش اهمیت می‌دهند. در مقابل، انگیزه درونی با هدف افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه از طریق خود کار است.

نمونه‌های محرک بیرونی عبارتند از:

اتمام یک پروژه بزرگ برای دریافت پاداش

کمک به یک هم‌تیمی برای دریافت کمک مشابه در آینده

انتخاب یک شغل برای حقوق و مزایای بالا

تلاش مضاعف برای به پایان رساندن یک پروژه برای دریافت تمجید و تعریف از دیگران

مزایای پاداش درونی بر عملکرد کارمندان

وقتی کارمندان احساس غرور و هدفمندی می‌کنند، درگیر کردن آن‌ها با کار و پرورش عادات مولد آسان‌تر می‌شود. این باعث می‌شود روحیه تیمی بالا رود.

علاوه بر آن مزایای دیگری نیز وجود دارد که در زیر آورده‌ایم.

1.بهبود مشارکت کارمندان

کار معنادار و هدفمند یکی از بهترین عوامل ایجاد انگیزه برای مشارکت کاری کارمندان است. هنگامی که کار هدفمند باشد، کارمندان نقش خود را در کار مهم می‌دانند. وقتی ببینند که کارشان به شرکت کمک می‌کند، برای آن تلاش بیشتری انجام می‌دهند.

یک پروژه هیجان انگیز یا یک تحقیقات جالب، یا کاری که زندگی را برای دیگران آسان کند، یک کار هدفمند و معنادار است. تعریف معنادار به خود شخص بستگی دارد. باید دید کارمندان معنا را در چه می‌بینند و چه چیزی به آن‌ها احساس رضایت می‌دهد.

2.افزایش بهره‌وری

انگیزه و بهره‌وری با همدیگر حرکت می‌کنند. اگر کارمندی به کاری که انجام می‌دهد هیچ اهمیتی ندهد، بهره‌وری او صفر است. انگیزه چیزی است که با فرسودگی شغلی مبارزه می‌کند و کیفیت خروجی کار را تضمین می‌کند. انگیزه درونی انرژی موردنیاز تیم شما را فراهم می‌کند تا سخت کار کنند و سازنده باشند.

3.بهبود ثبات و تداوم

انگیزه درونی کارمندان را تشویق می‌کند تا در شغل خود تلاش مداوم داشته باشند، که باعث ایجاد کار بهتر می‌شود. لذت بردن از کار شما را در وضعیتی قرار می‌دهد که از نظر روحی و روانی احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

4. حفظ کارمندان

انگیزه درونی موجب می‌شود که رضایت کارمندان از کار خود و شرکت افزایش یابد، در نتیجه مشارکت بیشتر و احتمال ترک شرکت کمتر می‌شود.

هنگامی که کارمند در کار خود احساس استقلال و شایستگی کند، از شغل خود لذت می‌برد و ترجیح می‌دهد در موقعیت باقی بماند.

5. یادگیری ساده‌تر

اگرچه پاداش‌های بیرونی به کارمندان انگیزه می‌دهند تا مهارت‌های جدیدی را برای مزایای بیشتر کسب کنند، اما انگیزه درونی فرآیند یادگیری را تسریع می‌کند.

کارمندی که به وظایف خود علاقه‌مند است و احساس می‌کند عملکرد او شناخته و تقدیر می‌شود، مشتاق است که مهارت‌های خود را توسعه بخشد و تاثیر آن را در هدف و کار خود ببیند.

پاداش درونی

5 نمونه پاداش درونی

اگر برای تجلیل از دستاوردهای کارمندان جوایز بیرونی ارائه کرده‌اید و متوجه شده‌اید که آن‌ها هنوز انگیزه و روحیه ندارند، می‌تواند نشانه‌ای برای ایجاد تغییر در سبک پاداش‌دهی باشد.

در اینجا پنج نمونه از پاداش‌های درونی آورده شده است تا به شما الهام بخشد و ایده بهتری درباره نحوه عملکرد این سیستم‌های پاداش به شما بدهد.

1.وظایف معنادار

از کارمندان خود بپرسید که چه کاری را معنادار می‌دانند، چه چیزی در نقششان برایشان مهم است و چرا. این کار را از طریق فرم‌های بازخورد انجام دهید.

این به تیم شما می‌گوید که به نظرات آن‌ها احترام می‌گذارید و در عین حال به شما اطلاع می‌دهد که چه وظایفی به آنها احساس هدف می‌دهد و چه کارهایی را غیرضروری می‌دانند.

2. به کارمندان خود استقلال دهید

انجام کار معنادار و مستقل انگیزه و رضایت را بهبود می‌بخشد. وقتی به کارمندان استقلال می‌دهید تا کار خود را تکمیل کنند، به آنها نشان می‌دهید که برای انجام کار به آنها اعتماد دارید.

اگر یک مدیر بازاریابی هستید که مسئول واگذاری وظایف به یک کارآموز را دارید، به جای اینکه خودتان کمپین طراحی کنید، به او اجازه دهید پروژه‌های خود را طرح و برنامه ریزی کند. به آنها بگویید که می‌خواهید به چه نتیجه‌ای برسند و به آنها آزادی خلاقیت بدهید تا به طور مستقل ایده‌ها را توسعه دهند. نتیجه ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

3. توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌ها

از کارمندان خود بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند. شاید یک جلسه مهارت‌سازی گروهی به رشد همه در کنار هم کمک کند، یا یک ابزار مدیریت پروژه جدید فرآیند سازمانی را ساده‌تر کند. این ممکن است هزینه داشته باشد و زمان ببرد، اما در دراز مدت ارزش آن را دارد که روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید.

4. پیشرفت آنها را اندازه گیری کنید

اگر کارمندان ندانند برای چه چیزی تلاش می‌کنند، نمی توانند انگیزه درونی پیدا کنند. سعی کنید اهداف SMART را توسعه دهید، بررسی عملکرد انجام دهید، و بازخورد ارائه دهید تا بهره‌وری و انگیزه کارمندان خود را تشویق کنید. این کار، بینش در مورد اینکه آیا آنها در نقش خود پیشرفت می‌کنند و آیا برای توسعه مهارت‌های خود به حمایت بیشتری نیاز دارند را ارائه می‌دهد.

5. القای حس قدردانی

کارمندی که احساس می‌کند از کارش قدردانی نمی‌شود، برای انتخاب یک شغل بهتر استعفا می‌دهد. انگیزه درونی به کارمند کمک می‌کند از رکود خارج شود و فرصت‌های رشد را تشخیص دهد.

برای ایجاد محیطی که در آن کارمندان شما نسبت به کار خود احساس غرور کنند، فقط بر نحوه بهبود آنها تمرکز نکنید. سعی کنید عملکرد آنها را تکمیل کنید و آنچه را که به خوبی انجام می دهند جشن بگیرید. این باعث می‌شود که آنها از تلاش های خود احساس غرور کنند.

 

منبع

The effects of intrinsic rewards on team performance

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *