دورکاری

دورکاری

در سال‌های اخیر به ویژه پس از پاندمی کرونا ویروس، دنیا به اهمیت دورکاری پی برد. کار در خانه در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافت و بسیاری از مشاغل شروع به برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های خود کردند. دورکاری محبوبیت زیادی بین افراد دارد، و همچنین مزایای زیادی دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در محیط امن و راحت خانه به انجام کار موردعلاقه خود بپردازند. با این حال، این سبک کار مشکلات خاص خود را دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنید، روز کاری سختی را برای شما رقم می‌زند. بیایید به نگاهی به مزایا و معایب این سبک کاری بیندازیم.

دورکاری چیست؟

به هر کاری که در محیط خانه و خارج از محیط اداره انجام می‌شود دورکاری می‌گویند. به عبارتی دیگر، انجام وظایف شغلی بدون حضور در محل کار دورکاری محسوب می‌شود.

دورکاری انواع مختلفی دارد. برخی از افراد به صورت پروژه‌ای با سایت‌های مختلف فریلنسری کار می‌کنند. برخی دیگر کارمند یک شرکت یا اداره هستند، اما در خانه کار می‌کنند. گاهی افراد مجبورند برای گزارش‌های ماهانه یا هفتگی به شرکت مراجعه کنند، اما به حضور دائمی آن‌ها نیازی نیست.

مزایا و معایب کار در خانه

دورکاری برای هر دو قشر کارمند و کارفرما دارای مزایا و معایبی است. بسته به نوع شرکت و کاری که به کارمند محول می‌شود، این مزایا و معایب می‌تواند متفاوت باشد. در زیر به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

مزایای دورکاری

محیط خانه یک فضای راحت و دنج به دور از شلوغی‌های ادارات و دنیای بیرون است. واضح است که در این فضا کارمندان احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند. بنابراین عجیب نیست که بسیاری از کارمندان دورکاری را ترجیح می‌دهند. مزایای کار در خانه برای کارمندان عبارتند از:

کاهش حواس‌پرتی

برخی از محیط‌های کاری به‌شدت شلوغ و مستعد حواس‌پرتی هستند. این شرایط برای همه خوشایند نیست. هستند افرادی که مشکلی با کار کردن در محیط‌های شلوغ ندارند، اما برای برخی دیگر تمرکز روی وظایف و مسئولیت‌های محول‌شده بسیار سخت است.

محیط خانه نسبت به محل کار حواس‌پرتی کمتری دارد و به فرد کمک می‌کند تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشد.

بخوانید: بهره‌وری بیشتر در محیط کار

انعطاف‎‌پذیری

بهره‌وری افراد در زمان‌های مختلف شبانه‌روز متفاوت است، با این حال، دنیا توسط قوانین آدم‌های صبح اداره می‌شود. آدم صبح (Morning Person) کسی است که با کار کردن در صبح راحت‌تر است. در مقابل، آدم شب (Evening person) وجود دارد که از نیمه‌های روز تازه باتری بدنش به کار می‌افتد. برای دسته دوم، کار کردن از خانه یک موهبت است، زیرا دیگر مجبور نیستند صبح زود از خواب بیدار شوند.

صرفه جویی در مخارج

چه بخواهید با اتومبیل شخصی خود به محل کار بروید یا از اتوبوس/مترو استفاده کنید، هزینه‌ای را برای رفت و آمد پرداخت می‌کنید. هنگامی که خانه تبدیل به محل کار شود، این هزینه حذف می‌شود.

دورکاری

معایب دورکاری

علاوه بر مزایایی که گفته شد، این شیوه کاری معایبی نیز دارد. کارمندانی که دورکاری را انتخاب می‌کنند با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند. برخی از این چالش‌ها عبارت است از:

حواس‌پرتی در خانه

درست است که نسبت به اداره، محیط خانه از آرامش بیشتری برخوردار است، با این حال خانه نیز حواس‌پرتی‌های خود را دارد. کودکان، مهمانی‌های خانوادگی، اختلافات و تنش‌های میان اعضای خانواده می‌تواند کار در خانه را دشوار کند.

کار بیش از حد

انعطاف ساعت‌های کاری و نبود تایم کاری مشخص باعث می‌شود افراد بیش از حد کار کنند. کار بیش از حد علاوه بر خستگی و فرسودگی شغلی، باعث کاهش بهره‌وری در روزهای بعدی می‌شود.

برهم خوردن تعادل

کار کردن از خانه باعث می‌شود ارتباط بیشتری با اعضای خانواده داشته باشید، زیرا از خانه خارج نمی‌شوید. با این حال، نبود ساعت مشخص برای فعالیت‌های کاری می‌تواند باعث شود تعادل بین کار و زندگی شما بهم بخورد. نیاز است که مرزی میان ساعات کار و زندگی شخصی خود مشخص کنید و زمان‌هایی را برای خانواده بگذارید.

نکاتی برای تجربه بهتر کار از خانه

با همه مزایا و معایبی که گفته شد، کار از خانه یک گزینه مطلوب برای بسیاری از افراد است. بنابراین برای اینکه بتوانید به بهترین نحو وظایف خود را انجام دهید، نیاز به رعایت اصول خاصی دارید. در این بخش به شما نکاتی را یادآور می‌شویم که با رعایت آن می‌توانید بهره‌وری خود را در محیط خانه حفظ کنید.

روز خود را برنامه‌ریزی کنید

یک برنامه مشخص برای تمام کارهایی که باید در طول روز انجام بدهید و زمان موردنیاز هرکدام داشته باشید. اولویت‌های خود را مشخص کنید و در زمان‌های اولیه روز به انجام کارهای مهم بپردازید. تلاش کنید به برنامه وفادار بمانید تا از تلنبارشدن کارها بر روی هم جلوگیری کنید.

دفتر کار خانگی داشته باشید

یک مکان آرام و منظم را به عنوان فضای کاری خود انتخاب کنید. این فضا باید دور از عوامل حواس‌پرتی مانند تلویزیون باشد. همچنین از اعضای خانواده بخواهید در زمانی که کار می‌کنید مزاحم شما نشوند.

مکانی را انتخاب کنید که دارای تهویه مناسب و نور کافی است. میز و صندلی مناسبی را انتخاب کنید و تلاش کنید میز خود را منظم نگه دارید. وسایل اضافی و غیرمرتبط با کار در اتاق نباشد.

به خود استراحت بدهید

کار کردن بی‌وقفه بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد و نتیجه‌ای جز خستگی و کار بیشتر برای شما ندارد. بین ساعت‌های کاری به خود استراحت دهید و دقایقی را از فضای کاری خود فاصله بگیرید.

از شبکه‌های اجتماعی دور بمانید

در زمان انجام وظایف کاری خود، سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید. نوتیفیکشن‌ها را خاموش کنید و تلفن همراه خود را دور از دسترس قرار دهید. رعایت این موارد می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد.

در پایان

دورکاری با همه مزایا و معایب خود، یک انتخاب مناسب برای افرادی است که از محیط‌های شلوغ اداری خسته شده‌اند و راحتی و آرامش خانه را ترجیح می‌دهند. اگر شما نیز به کار از خانه علاقه‌مند هستید، می‌توانید با رعایت اصولی که گفته شد، خانه خود را به یک دفتر کار تبدیل کنید. امروزه کارفرمایان بسیاری از دورکاری و برون‌سپاری کارها استقبال می‌کنند و ترجیح می‌دهند کارمندانشان از خانه کار کنند. کاهش هزینه‌های مربوط به محل کار و افزایش بهره‌وری از دلایل اصلی این ترجیح است. در نهایت همه‌چیز به انتخاب کارمندان و مدیران بستگی دارد که شیوه کار از خانه را برای شرکت خود اجرا کنند.

 

منبع

Indeed

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *