مشاغل پر استرس

استرس در زندگی کاری

استرس یکی از احساسات رایج در زندگی روزمره ماست که در سایر جنبه‌ها مثل شغل و روابط نیز وجود دارد. همه ما روزهای سخت و پر استرس کاری را تجربه کرده‌ایم، اما برخی مشاغل نسبت به سایرین استرس بیشتری دارند.

استرس می‌تواند نقش مولد و مفیدی در زندگی کاری ما ایفا کند. هنگامی که استرس دارید، توجه بیشتری به سررسیدها می‌کنید و برنامه خود را جدی‌تر دنبال می‌کنید. مشکل زمانی آغاز می‌شود که میزان استرس از سطح عادی بالاتر باشد. اینجاست که باید برای سلامتی خود هم که شده، به فکر راه چاره باشید.

چه مشاغلی پر استرس هستند؟ چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم؟

ویژگی مشاغل پر استرس

وجود ویژگی‌ها و شرایط خاص در یک حرفه آن را به یک شغل پر استرس تبدیل می‌کند. عواملی مانند ضرب‌الاجل‌ها، رقابت و سبک مدیریت از این دست است. برخی از ویژگی‌های یک شغل پر استرس عبارت است از:

مسئولیت زیاد

مشاغلی که از نظر جسمی یا احساسی مسئولیت زیادی را می‌طلبد، از مشاغل پر استرس هستند. مانند مشاغلی که با جان افراد سر و کار دارند.

مشاغل پر خطر

قرار گرفتن در معرض خطر یا آسیب از دیگر عواملی است که یک شغل را استرس‌زا می‌کند. مشاغلی که با ارتفاعات سر و کار دارند از این دسته است.

سبک مدیریت جزئی نگر

مدیران وسواسی و خرده فرمایش‌های آن‌ها از دیگر عوامل استرس‌زا در مشاغل هستند. کارمندی که حس می‌کند مدیر به او اعتمادی ندارد، با استرس بالایی دست و پنجه نرم می‌کند.

محیط کار

حقوق کم،‌ عدم امکان پیشرفت در شغل، عوامل ایجاد حواس پرتی در محیط کار، نبود بازخورد و تشویق از دیگر عوامل استرس‌زا هستند.

مشاغل پر استرس

مقداری استرس می‌تواند به ما انگیزه ببخشد و بهره‌وری ما را افزایش دهد. این استرس زیاد است که مشکل‌آفرین است. استرس می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارد و مقاومت در برابر بیماری‌ها را پایین بیاورد.

افراد شاغل زمان زیادی از روز را به شغل خود اختصاص می‌دهند. داشتن یک شغل پر استرس به این معناست که شما ساعات زیادی را در معرض استرس شدید هستید. در واقع شغل بدون استرس وجود ندارد، اما برخی مشاغل نسبت به سایرین پر استرس هستند.

مشاغل پراسترس

پرستار بخش اورژانس

محیط اورژانس یک محیط استرس‌زاست و نیاز به روحیه قوی و مقاوم دارد. یک اشتباه یا تعلل می‌تواند فاجعه بیافریند و از این جهت فشار زیادی روی پرستاران اورژانس وجود دارد.

متخصص بیهوشی

یکی از پر استرس‌ترین شغل‌ها متخصص بیهوشی است. کار متخصص بیهوشی این است که بیمار را تحت شرایط کنترل‌شده بیهوش کند و پس از عمل به هوش بیاورد. متاسفانه گاهی به خاطر اثرات نامطلوب برخی از داروها، بیمار به هوش نمی‌آید.

روان‌درمانگر

شاید پس از نام بردن از دو شغل بالا اشاره به این شغل عجیب باشد، اما روان‌درمانگران نیز شغل پراسترسی دارند. روان‌درمانگر باید به طور پیوسته گوش‌شنوای مراجعان خود باشد، این به مرور او را فرسوده می‌کند. بعلاوه روان‌درمانگران با موقعیت‌های حساسی مواجه می‌شوند که آنچه می‌گویند باید با دقت بالایی انتخاب شود، وگرنه شرایط مراجع را بدتر می‌کند.

خبرنگار

شاید حضور خبرنگار در این لیست تعجب شما را برانگیزد، اما این شغل یکی از مشاغل پراسترس در دنیاست. ساعات طولانی کار، درآمد اندک، خطرات شغل و انتظارات زیاد آن‌ها را در معرض استرس زیادی قرار می‌دهد.

آتش نشان

آتش نشانان شغل بسیار حساسی دارند که برای اجرای آن نیاز به سرعت بالا و عملکرد سریع است. به همین دلیل این قشر تحت استرس زیادی هستند.

افسران پلیس

پلیس بودن یکی از پر استرس‌ترین مشاغل دنیاست. این شغل درآمد اندکی دارد ولی به شدت پرخطر است.

مشاغل کم استرس

در مقابل مشاغل پر استرسی که خواندیم، دسته‌ی دیگری از مشاغل وجود دارند که کم استرس هستند. این مشاغل سطح درگیری و استرس کمتری دارند و گزینه مناسبی برای یک زندگی شغلی بدون استرس هستند.

برنامه نویسی

کد نویسی، طراحی وب‌سایت و برنامه‌نویسی از شغل‌هایی است که استرس چندانی به فرد وارد نمی‌کنند. با وجود اینکه این شغل‌ها نیز ضرب‌الاجل‌های مخصوص به خود را دارند، به اندازه مشاغل کادر درمان حیاتی نیستند.

دیتا اینتری

دیتا اینتری یا متخصص ورود داده‌ها شغلی است که ممکن است برای بسیاری از افراد کسل‌کننده باشد. با این وجود، اشتباه در ورود داده‌ها جان کسی را نمی‌گیرد.

کار درمانگر

این شغل از شاخه‌های توان‌بخشی است. کاردرمانگر تلاش می‌کند راه‌هایی برای سهولت زندگی افراد ناتوان پیدا کند. این شغل از کم استرس‌ترین شغل‌های مربوط به حوزه درمان است.

کتابداری

اگر از عاشقان کتاب هستید، چه شغلی بهتر از کتابداری! برای دوستداران کتاب کار در محیطی احاطه‌شده با کتاب رویایی و جذاب است. کتابدار سازماندهی قفسه‌ها، آرشیوها و کتاب‌ها را انجام می‌دهد و از جمله کم استرس‌ترین شغل‌هاست.

متخصص ارتودنسی

اصلاح فرم دندان و فک و مرتب کردن دندان‌ها کاری است که یک متخصص ارتودنسی انجام می‌دهد. این شغل به نسبت دندان‌پزشکی آسان‌تر است و استرس کمتری دارد.

مدیریت استرس در محل کار

هر شغلی به میزانی استرس را در خود دارد، بنابراین نیاز است که بیاموزید که استرس را مدیریت کنید. به راهکارهایی که در زیر برای شما قرار داده‌ایم دقت کنید.

مدیریت زمان

همیشه فکر می‌کنیم وقت کمی برای انجام کارهایی که روی سرمان ریخته است داریم، و این استرس ما را بیشتر می‌کند. بنابراین اگر یاد بگیرید زمان خود را مدیریت کنید، استرس شما به حد زیادی کاهش می‌یابد.

برای اینکه از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید، نیاز به اولویت‌بندی کارهای خود دارید. چه چیزی مهم و در اولویت است؟ اولین کاری که باید انجام دهید چیست؟ چه کاری آنقدر مهم نیست و می‌توان از آن صرفنظر کرد؟

استراحت

حتی اگر در یکی از مشاغل پر استرس مشغول به کار هستید، نیاز است که زمانی را برای استراحت قرار دهید. کار پیوسته و بدون استراحت، بدن شما را در وضعیت خستگی دائم قرار می‌دهد و این خود استرس شما را بیشتر می‌کند.

سخن پایانی

استرس بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ماست. چه در زندگی شغلی و چه در خانه و زندگی شخصی، موقعیت‌هایی وجود دارد که استرس را در بالاترین میزان خود احساس می‌کنید. با آموختن تکنیک‌های کاهش استرس می‌توانید اثرات استرس بر جسم و روان خود را تا حد زیادی کنترل کنید. به یاد داشته باشید که سلامتی شما مهمترین چیز است و هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آن شود.

 

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *