سحرخیز

مزایا و معایب سحرخیزی

سحرخیزی عنصری است که جامعه آن را ستایش می‌کند. افراد سحرخیز معمولا به عنوان افرادی منظم و قابل‌احترام شناخته می‌شوند. آن‌ها تمام روز را برای انجام کارهای خود وقت دارند و زمانی را نیز در کنار دوستان و خانواده سپری می‌کنند. همچنین نسبت به افراد شب زنده‌دار سلامت جسمی بیشتری دارند. با همه این فواید، سحرخیزی نیز مضرات خود را دارد. در این مقاله نگاهی به جنبه‌های مثبت و منفی صبح زود بیدار شدن می‌اندازیم.

مزایای سحرخیزی

جامعه برای افراد سحرخیز طراحی شده است و آن‌ها زمان بیشتری را برای تطبیق و اجرای برنامه‌های خود دارند. صبح زود فرصت و امکان انجام کارهایی را فراهم می‌کند که در زندگی شلوغ امروزه جایی ندارد. به چند مورد از مزایای بیدار شدن در صبح زود نگاهی بیندازیم.

مثبت‌اندیشی

افراد سحرخیز معمولا انرژی بیشتری دارند، که این افراد شب زنده‌دار را در هنگام صبح آزار می‌دهد. این افراد زود به رختخواب می‌روند و زود از خواب برمی‌خیزند، بنابراین خواب و استراحت کافی دارند. به همین دلیل در ساعات اولیه صبح انرژی زیادی دارند.

توانایی حل مسئله

افراد سحرخیز انرژی بیشتری دارند، بنابراین در حل مشکلات و چالش‌ها بهتر عمل می‌کنند. همچنین مثبت‌اندیشی به آن‌ها کمک می‌کند مقاومت بیشتری داشته باشند و میدان را خالی نکنند.

نمرات بالاتر

در مطالعات انجام‌شده، دانش‌آموزان و دانشجویانی که صبح زودتر بیدار می‌شدند نمرات بالاتری نسبت به همتایان خود گرفتند. دلیل این امر این است که این افراد برنامه‌ریزی و مدیریت زمان بهتری دارند و تا دیروقت بیدار نمی‌مانند.

سلامت روان

استراحت کافی در شب نقش مهمی در سلامت روان و کاهش افسردگی دارد. بنابراین جای تعجب نیست که افراد سحرخیز وضعیت روحی روانی بهتری دارند.

بهره‌وری

وقتی صبح زود بیدار شوید زودتر از سایرین کار را شروع می‌کنید، به همین دلیل عوامل حواس‌پرتی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. همچنین زمان بیشتری برای انجام کارها در اختیار دارید.

سلامت جسمی

افراد سحرخیز به طور معمول زودتر به خواب می‌روند و چرخه طبیعی مناسب برای خواب را رعایت می‌کنند. حفظ این چرخه برای سلامت مغز و جسم ضروری است. همچنین این افراد خواب عمیق‌تری دارند و در صبح احساس خستگی را تجربه نمی‌کنند.

رژیم غذایی سالم

دیر بیدار شدن از خواب معمولا با حذف صبحانه برای عجله در رسیدن به محیط کار همراه است. افراد سحرخیز نیازی به عجله ندارند و می‌توانند با آرامش کامل صبحانه صرف کنند، در نتیجه رژیم غذایی سالم‌تری نسبت به افراد شب زنده‌دار دارند.

زمان برای ورزش

افراد سحرخیز زمانی برای انجام حرکات کششی و یک ورزش سبک در صبح دارند. این به مرور باعث کالری‌سوزی و ساخت یک بدن سالم‌تر و زیباتر می‌شود.

تعادل بهتر کار و زندگی

از آنجایی که افراد سحرخیز زمان بیشتری را برای انجام کارهای خود دارند، بهتر می‌توانند زمانی را برای وقت‌گذرانی با خانواده خود کنار بگذارند. افراد سحرخیز تعادل بیشتری میان کار و زندگی خود ایجاد می‌کنند.

آرامش بیشتر

بیدار شدن در صبح زود به افراد این فرصت را می‌دهد که از سکوت و آرامش صبح لذت ببرند. افراد سحرخیز وقت بیشتری برای انجام کارهای روزمره دارند بنابراین عجله‌ای ندارند و با آرامش بیشتر زندگی می‌کنند.

سحرخیز

معایب سحرخیزی

بله. این عادت نیز معایب خود را دارد. بیایید نگاهی به چیزهایی که با صبح زود بیدار شدن از دست می‌دهید بیندازیم.

افت انرژی

با سپری شدن روز، در حالی که انرژی افراد سحرخیز به آرامی افت پیدا می‌کند، این افراد شب‌زنده‌دار هستند که آرام‌آرام انرژی بیشتری دریافت می‌کنند. در میانه روز انرژی افراد سحرخیز کمتر می‌شود و ممکن است بدخلق و عصبی شوند.

معاشرت کمتر

افراد سحرخیز تمایل دارند شب‌ها زودتر بخوابند، بنابراین ممکن است بسیاری از شب‌نشینی یا جمع‌های خانوادگی که تا دیروقت ادامه می‌یابند را از دست بدهند. به مرور این به معاشرت کمتر منجر می‌شود.

ساعت بدن متفاوت

این افراد حتی در آخرهفته و روزهای تعطیل صبح زود بیدار می‌شوند، زیرا بدن به این زمان عادت کرده است. مهم نیست که چقدر خسته‌اند، بدن آن‌ها در زمان مشخصی بیدار می‌شود.

انتظار بیش از حد

افراد سحرخیز زمان بیشتری دارند و سخت‌تر کار می‌کنند، این می‌تواند باعث شود افراد انتظاری بیش از حد توان آن‌ها داشته باشند.

خلاف طبیعت بدن

بدن هرکسی متفاوت است و این یک واقعیت است که هریک از ما زمانی از شبانه‌روز را به بهترین حالت کار می‌کنیم. برخی از افراد بهره‌وری بیشتری در هنگام بعدازظهر یا شب دارند، بنابراین اجبار بدن به بیداری در صبح زود کاری از پیش نمی‌برد.

اختلال در خواب شبانه

برای افراد سحرخیز روز طولانی‌تر است، زیرا که آن‌ها زود بیدار شدند. به همین دلیل در اواسط روز احساس کسالت و بدخلقی آن‌ها را آزار می‌دهد و ممکن است برای رفع آن چرتی بزنند. این چرت بعدازظهر در روند خواب شبانه آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

کمبود خواب

این مورد بستگی به شغل افراد دارد. برخی از مشاغل تا دیروقت کار می‌کنند و سحرخیزی می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند، زیرا خواب کافی ندارند.

شناخت الگوی خواب خود

اگر مطمئن نیستید که یک فرد سحرخیز هستید یا یک جغد شب زنده‌دار، نیاز است که الگوی خواب خود را بشناسید. برای این کار در یک روز تعطیل ساعت زنگ‌دار خود را خاموش کنید. سپس زمانی که به طور طبیعی به خواب می‌روید و زمانی که به طور طبیعی از خواب بیدار می‌شوید را محاسبه کنید.

چیزی که مهم است کیفیت خواب شماست. خواب خوب نقش مهمی در سلامت روح و جسم شما دارد و از ایجاد استرس‌های بسیاری جلوگیری می‌کند.

همچنین به یاد داشته باشید که با افزایش سن الگوی خواب شما دچار تغییر می‌شود. با ورود به میانسالی تبدیل به یک فرد سحرخیز می‌شوید.

سخن پایانی

سحرخیزی به خودی خود چیز بدی نیست، اما اجبار به اینکه بدن خود را زودتر از ساعتی که برای آن طراحی شده است بیدار کنید، می‌تواند مشکلات زیادی را در سبک زندگی شما به وجود بیاورد. با وجود تمام مزایایی که بیداری در صبح زود برای شما دارد، شناخت اینکه در چه بازه زمانی از روز بهره‌وری بیشتری دارید مهمترین چیز است. اینکه صبح زود بیدار شوید اما ذهن شما تا ظهر یا بعدازظهر در حالتی میان خواب و بیداری به سر ببرد، فایده‌ای برای شما ندارد. در آخر این بهره‌وری است که مهم است.

 

منبع

The Pros and Cons of Waking up Early

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *