هوش مصنوعی

مقدمه

با ورود هوش مصنوعی به عرصه زندگی انسان‌ها، زمزمه‌های جایگزینی افراد با ربات‌ها به گوش می‌رسد. هوش مصنوعی یا AI (Artificial Intelligence) توانایی‌های زیادی دارد که می‌تواند آن را به جایگزینی برای نیروی انسانی تبدیل کند. با وجود مخالفت‌های بسیار استفاده از این ابزار، افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و محبوبیت زیادی دارد.

پیشرفت تکنولوژی مشاغل بسیاری را از عرصه روزگار ناپدید می‌کند. روبات‌ها جایگزین انسان‌ها می‌شوند و ماشین‌ها دنیا را تغییر می‌دهند. در این مقاله نگاهی به مشاغلی که ممکن است هوش مصنوعی جای آن را بگیرد می‌اندازیم.

اپراتور کارخانه

اپراتورهای مختلف در کارخانه‌ها، مانند افرادی که وظیفه نظارت بر دستگاه‌ها را دارند، از جمله مشاغلی هستند که از این موضوع تاثیر می‌پذیرند. کارگران خط تولید و انبارداران نیز شامل این دسته می‌شوند.

آژانس های مسافرتی

هزاران وب سایت تخصصی در سازماندهی سفرها و پروازها وجود دارد که کاربران از طریق آن پروازهای خود را مدیریت می‌کنند. در این شرایط دیگر نیازی به آژانس‌های مسافرتی نخواهد بود.

اپراتور تلفن

هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان، به سوالات و مشکلات احتمالی افراد پاسخ دهد. این مورد نیاز به افراد برای پاسخ‌گویی را کاهش می‌دهد.

چاپخانه‌ها

این مورد کمی متفاوت خواهد بود. با گسترش صنعت نشر دیجیتال و استفاده کمتر از کاغذ، به مرور چاپخانه‌های کمتری مشغول به کار می‌مانند. امروزه استفاده از کتاب‌های دیجیتالی به خاطر کاهش مصرف کاغذ، قیمت ارزان‌تر و به صرفه‌تر بیشتر است.

پیشخدمت

بسیاری از رستوران ها در حال حاضر به مشتریان اجازه می‌دهند آنچه را می‌خواهند از منو انتخاب کنند و سفارش دهند. این سفارشات مستقیما به آشپزخانه می‌روند و سرآشپز آن را تحویل می‌گیرد. نقش پیشخدمت به عنوان کسی که سفارشات را می‌گیرد حذف می‌شود.

هوش مصنوعی

متصدیان بلیط

در حال حاضر رزرو بلیط سینما از طریق وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف امکان‌پذیر است. همچنین ماشین‌ها و ربات‌ها می‌توانند فروش خوراکی و نوشیدنی را مدیریت کنند.

صندوقدارها

استفاده از دستگاه‌های پرداخت خودکار، اپلیکیشن‌های پرداخت و سیستم‌های نظارتی باعث کاهش تعداد کارگران در سراسر جهان شده است. در حال حاضر سوپرمارکت‌هایی وجود دارد که کارمندی ندارند و با اثر انگشت و حسگر می‌توانید هزینه کالاهای انتخاب‌شده را پرداخت کنید.

ساختمان‌سازی

مجله «تکنولوژی ریویو» تخمین می‌زند که یک ماشین ساختمانی، معروف به میسون نیمه خودکار (SAM)، می‌تواند با میانگین کار ۲ تا ۳ کارگر برابری کند.

عابر بانک

بانک‌داری آنلاین زمان کمتری از مراجعان می‌گیرد و دیگر خبری از صف‌های بی‌پایان و نوبت‌دهی‌ها نیست. همچنین در وقت و هزینه مراجعان صرفه‌جویی می‌شود.

پزشکان

اگرچه وجود پزشکان برای جامعه ضروری است، اما روبات‌هایی وجود دارند که می‌توانند در تشخیص بیماری کمک کنند. همچنین ربات‌هایی برای جراحی‌های دقیق طراحی شده‌اند که می‌توانند در اتاق عمل مفید واقع شوند. با همه این پیشرفت‌ها، حذف این شغل غیرممکن است.

انباردار

Tally یک ربات است که برای چک‌کردن موجودی و یافتن جای چیزهایی که در موقعیت مناسب قرار نگرفته‌اند ساخته شده‌است و قیمت هر محصول را بررسی می‌کند. به گفته اینورس، این ربات می‌تواند در دهه آینده جایگزین بسیاری از کارگران شود.

تحلیلگران مالی

هوش مصنوعی توانایی زیادی در تعیین الگوها و انجام معاملات فوری و ایمن‌تر دارد. این موضوع باعث می‌شود AI تسلط ویژه‌ای بر این بخش داشته باشد. انجمن تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اسپانیا تخمین می‌زند که یک سوم تحلیلگران مالی قبل از سال 2030 شغل خود را از دست خواهند داد.

خیاطی و نساجی

ربات‌ها در صنعت نساجی بسیار دقیق، کارآمد و موثر هستند و نیازی به استراحت ندارند. بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی در این بخش در حال حاضر با روبات‌ها در کارخانه‌های خود کار می‌کنند.

کارگران پست و تحویل

ربات‌ها و پهپادها که بسته‌ها را تحویل می‌دهند، اکنون به واقعیت تبدیل شده‌اند. این مورد بیشتر در همه‌گیری کرونا استفاده شد.

نظافتچی

از دیگر مشاغلی که به دلیل همه‌گیری کرونا رشد کرد، نظافت و ضدعفونی‌کردن است. روبات‌ها به انسان کمک می‌کنند محیط کار و زندگی خود را بدون انجام کارهای کثیف و خطرناک تمیز کنند.

معماران

جان پولیانو، نویسنده «روبات‌ها می‌آیند»، آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن ساختمان‌های ساده و معمولی می‌توانند با برنامه‌های تخصصی طراحی شوند. البته، برای خلاقیت‌های هنری و خاص‌تر همچنان بایستی به سراغ معماران رفت.

کارگران زنجیره‌ای فست فود

دانشگاه آکسفورد تخمین می‌زند که 81 درصد از فرآیند و مراحل کار در یک آشپزخانه فست فود را می‌توان به ربات‌ها سپرد. با گسترش و توسعه پیشرفت این امر بعید به نظر نمی‌رسد.

ماموران امنیتی

سیستم های نظارت و ایمنی فعلی به قدری خوب هستند که بسیاری از شرکت‌ها از پرسنل انسانی بی‌نیاز شوند.

آژانس معاملات املاک

جان پولیانو همچنین پیش‌بینی می‌کند که بنگاه‌های املاک ممکن است به دلیل تعداد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها می‌توانید خودتان بدون واسطه به دنبال گزینه‌های مسکن بگردید، ناپدید شوند.

کشاورزان

دوشیدن گاو، چیدن سبزیجات و از بین بردن علف‌های هرز مربوط به گذشته‌هاست. کشاورزی مدرن وسایل و ابزارآلات صنعتی را جایگزین نیروی انسانی کرد. در آینده ربات‌ها این وظایف را برعهده خواهند گرفت.

 

منبع

www.showbizzdaily.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *