koodak va Ghalb

بیماری قلبی و کودکی نامطلوب

 

دانشمندان بین الملل در یک مطالعه پژوهشی جدید پی برده اند؛ افرادی که در دوران کودکی با بروز ناملایماتی همچون بیماری جدی یا مرگ اعضای خانواده، فقر، نادیده گرفته شدن و روابط خانوادگی ناکارآمد و پر استرس مواجه می شوند، در اوایل دوران بزرگ سالی خود در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلب یا عروق خونی قرار می گیرند.

این تحقیق بزرگ ترین مطالعه ای است که تاکنون به ارتباط بین ناملایمات دوران کودکی و بیماری های قلبی عروقی پرداخته است و در آن، از اطلاعات نزدیک به ۱.۳ میلیون کودک همراه با پیگیری آن ها استفاده شده است.

Koodak va ghalb

به گفته محققان دانشگاه کپنهاگ که هدایت این مطالعه را به عهده داشته اند، نتایج نشان می دهد که چنین افرادی، در مقایسه با بزرگسالان جوانی که در دوران کودکی ناملایمات کمی را تجربه کرده‌اند، با ۶۰ درصد خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مواجه هستند.

آن ها می گویند: این امر به‌ خصوص برای کسانی که بیماری‌های جدی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا ریوی یا مرگ در خانواده را تجربه کرده‌اند صدق می‌کند.

در این پژوهش، محققان، افراد را بر اساس ناملایمات تجربه شده تا سن ۱۵ سالگی به پنج گروه تقسیم کردند:
۱) آن هایی که در دوران کودکی ناملایمات کمی را تجربه کردند،
۲) آن هایی که دچار محرومیت های اولیه زندگی مثل فقر و بیکاری طولانی مدت در خانواده بودند،
۳) محرومیت مداوم یعنی محرومیت مادی که تا نوجوانی تجربه شده بود،
۴) از دست دادن یا تهدید به از دست دادن اعضای نزدیک خانواده به دلیل بیماری
۵) بروز ناملایمات بسیار زیاد شامل چند مورد یا همه موارد ذکرشده قلب.

namolayemat va koodak

به اعتقاد مجریان این تحقیق، چنین ارتباط هایی را شاید بتوان تا حدودی با رفتارهایی مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و عدم تحرک فیزیکی توضیح داد که می توانند بر سلامتی افراد تأثیر بگذارند.

دوران کودکی دوره ای حساس است که با رشد سریع شناختی و فیزیکی مشخص می شود. قرار گرفتن مکرر و مزمن کودک در معرض ناملایمات می تواند بر ایجاد استرس های فیزیولوژیکی تأثیر بگذارد و این مسئله می تواند توضیح مهمی برای مکانیسم های زیربنایی یافته های این پژوهش باشد.

محققان می گویند: در حالت طبیعی، احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی در اوایل بزرگسالی افراد کم است، اما طبق یافته های ما وقتی کودک در معرض برخی ناملایمات نظیر موارد ذکرشده در بالا قرار گیرد، این احتمال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

این امر اهمیت تحقیق و پژوهش در مورد عوامل خطر غیر ژنتیکی اولیه در زندگی افراد را نشان می دهد؛ امری که ممکن است برای پیشگیری زودهنگام بیماری های قلبی عروقی مفید واقع گردد.

قابل ذکر است این یافته های علمی پژوهشی در نشریه بین المللی European Heart Journal منتشر شده اند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *