پیوند آسمانی

1 مرداد 1399

چهارشنبه

سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه

اولین روز از ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز بی نظیرترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه می باشد. دراین روز ، حضرت علی (ع) با حضرت زهرا(س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد. عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آنها برای همیشه در تاریخ شیعه ماندگار شده است..

سالروز ازدواج مبارک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است .

مراسم خواستگاری حضرت علی (ع) در منزل ام سلمه اتفاق افتاد آن زمان پیامبر در منزل ام سلمه بودند. هنگامی که در زدند، ام سلمه پرسید:کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد:«در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است.

حضرت علی علیه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا (ص)نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت حیا از پیامبر (ص) مانع گفتن خواسته اش می شد. پیامبر(ص) که خود حضرت علی (ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر بود، سکوت را شکست و فرمود:«می بینم برای حاجتی اینجا آمده ای. خواسته ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته ات پیش من پذیرفته است

حضرت علی (ع) با سخنانی شیرین خواسته اش را چنین گفت :« پدر و مادرم به فدایت، وقتی کودک بودم مرا از عمویم ابوطالب ومادرم فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دستتان بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می باشید. اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش پیدا کنم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می پذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه (س) گذاشت.

علی و فاطمه

مهریه حضرت زهرا (س)

تمام ثروت حضرت علی  عبارت بود  است از یک شمشیر، یک زره و یک شتر.  پیامبر به ایشان فرمودند: تو مردمیدان نبرد و جنگی ، شمشیر از لوازم و احتیاجات ضروری تو در راه جهاد برای خداست. شتر نیز از ملزومات اساسی زندگی تو می باشد، باید از طریق آن امور اقتصادی خود و خانواده ات را تأمین کنی و برای معاش اهل  و عیالت از ان استفاده نمایی و در سفر بارت را بر آن حمل کنی، آنچه باقی می ماند زره بود زرهی بسیار محکم معروف به زره شمشیر شکن ساخته شده از پوست دباغی نشده قوچ یا پوست بز ارزش این زره 400و به نقلی500 درهم بوده است طبق روایات اسلامی مهریه حضرت زهرا 500 درهم بوده است بانوی بزرگ اسلام مهریه دیگری هم داشتند معروف به مهریه آسمانی

مهریه آسمانی :رسول الله(ص) فرمودند:مهریه ی فاطمه سلام الله علیها در آسمان یک پنجم زمین تعیین شده، پس کسی که با بغض فاطمه و فرزندانش، تا قیامت روی زمین راه برود حرام است. در روایتی دیگر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که فرمود مهریه ی فاطمه ی اطهر یک پنجم دنیا، یک سوّم بهشت، چهار نهر که عبارتند از:نهر فرات،نیل در مصر،نهروان و نهر بلخ.

امیر مومنان به دستور پیامبر زره را فروخت و پول آن را به آن بزرگوار تقدیم داشت و پیامبر آن پول را به سه بخش تقسیم کرده، بخشی از آن را برای خریدن وسایل زندگی به عنوان جهیزیه، و بخش دیگر آن را برای تهیه عطریات عروسی قرار داد و سومین بخش آن را نزد «ام سلمه» سپرد تا به هنگام فرارسیدن شب عروسی آن را به امیر مومنان باز گرداند تا بتواند از میهمانان خویش پذیرایی کند .

خواندن خطبه عقد در مسجد

پیامبر (ص) به امام علی (ع )فرمودند :علی جان تو زودتر به مسجد برو تا درحضور مردم مراسم عقد را برگزار کنیم وخطبه بخوانیم. و این گونه بود که پیوند آسمانی و تکرار نشدنی در تاریخ دنیای اسلام برگزار شد.

پیامبر (ص) با چهره ای  مسرور و شادمان  به مسجد تشریف برده، ‌و به بلال حبشی فرمودند: مهاجر و انصار را در مسجد جمع کن.

مردم  در مسجد جمع شدند،  پیامبر بر بالای  منبر رفت و پس از حمد و ثنای خداوند فرمود: ای مردم آگاه باشید که جبرئیل بر من نازل شد و از جانب خدا پیام آورد که مراسم عقد ازدواج علی و فاطمه علیها السلام در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده و دستور داده که در زمین نیز آن مراسم را انجام دهم، و شما را بر آن گواه بگیرم. على علیه‌ السلام را خواست و فرمود یا على پروردگار مرا امر فرموده که فاطمه را براى تو عقد کنم به پانصد مثقال نقره آیا راضى هستى؟ عرض کرد: یا رسول‌اللَّه راضى هستم همه حضار مبارک باد گفتند سپس رسول خدا (ص) به منبر رفت خطبه عقد را ایراد فرمود.

پس از آن علی علیه السلام برخاست خطبه ای ایراد کرد و فرمود: ای مردم! رسول خدا فاطمه را به عقد من در آورد و زره ام را از بابت مهر قبول کرد. از آن حضرت بپرسید و گواه باشید.

مسلمانان به پیغمبر (ص) عرض کردند: یا رسول الله! فاطمه را با علی کابین بسته ای؟

رسول خدا پاسخ داد: آری. پس تمام حضار دست به دعا برداشته گفتند: خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و در میانتان دوستی و محبت افکند.

در پایان مجلس، رسول خدا به زنان خود امر فرمود تا به خوشحالى این جشن شادمانى کنند و بساط سرور بگسترند.

دعای پیامبر (ص) در حق عروس و داماد

على علیه السّلام مى ‏گوید: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم دخترش را به ازدواج من درآورد و آنگاه نزد من آمده دستم را گرفته و فرمود: با یاد و نام خدا برخیز و بگو: «على برکه اللَّه، و ما شاء اللَّه، و لا قوّه إلّا باللَّه، و توکّلت على اللَّه»- یعنى: بر سفره برکت خدا مى‏نشینم، و راضى مى‏شوم بر آنچه او بخواهد، همانا قدرت و قوّتى نیست مگر از جانب خدا، پس به او توکّل مى‏کنم و یارى مى‏طلبم.

سپس مرا کنار فاطمه نشانید و گفت: خداوندا! اینان محبوبترین مردم در نزد من مى‏ باشند، پس آنان را دوست بدار، و خیر و برکت به ذریه آنها عطا کن، و آنان را از هر آسیبى حافظ باش، من آنها و نسلشان را از شرّ شیطان فریبکار به تو مى ‏سپارم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *