استقلال مالی

استقلال مالی

چه تعدادی از افراد به سراغ شغل موردعلاقه خود می‌روند؟ چه تعدادی در مشاغلی کار می‌کنند که از آن متنفرند، اما چاره‌ای به جز ادامه آن ندارند؟ در اکثر موارد این نداشتن استقلال مالی است که ما را مجبور می‌کند کارهایی را انجام دهیم که دوست نداریم.

داشتن پس‌انداز، سرمایه و پول نقد کافی برای گذران زندگی به شیوه دلخواه این مشکل را حل می‌کند. استقلال مالی به این معناست که شما برای ادامه زندگی خود پول کافی را در اختیار دارید. بنابراین می‌توانید خود را بازنشست کنید یا به سراغ شغل موردعلاقه خود بروید.

با این حال بسیاری از افراد به استقلال مالی نمی‌رسند، زیرا خود را در بدهی‌های بسیار غرق می‌کنند. در این مقاله، به معرفی عادت‌هایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند زندگی خود را در مسیر استقلال مالی قرار دهید.

برای خود هدف مشخص کنید

استقلال مالی برای شما چه معنایی دارد؟ همه تمایل دارند که به استقلال مالی برسند، اما افراد کمی ذهنیت مشخصی درباره آن دارند. برای رسیدن به استقلال مالی نیاز است که اهداف مشخصی را تعیین کنید. این اهداف می‌تواند پرداخت وام یا بدهی، پس‌انداز برای بازنشستگی یا ایجاد یک حساب مالی ضروری باشد. وقتی هدف داشته باشید انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهید داشت.

اگر نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، این سوالات را از خود بپرسید.

سبک زندگی ایده‌آل شما چگونه است؟ 10 سال دیگر از نظر مالی می‌خواهید در چه سطحی باشید؟

چقدر باید در حساب بانکی شما پول باشد تا به این سبک زندگی برسید؟

تا چه سنی می‌توانید این مبلغ را پس‌انداز کنید؟

پاسخ شما به این سوالات، یک نقشه راه برای شما ایجاد می‌کند تا تصمیمات مالی خود را هدایت کنید.

پس از تعیین اهداف خود، آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت موجب می‌شود هدف شما دست‌یافتنی‌تر به نظر برسد.

بودجه بندی

هر ماه شامل هزینه‌های ثابت و متغیری است که باید پرداخت شود. اولین قدم این است که ببینید پول شما کجا خرج می‌شود.

یک دفترچه بردارید یا از یادداشت‌های تلفن همراه برای ثبت هزینه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه خود استفاده کنید. پس از یک ماه می‌توانید ببینید درآمدتان در کجا خرج می‌شود. همچنین می‌توانید خرج‌های بیهوده را شناسایی و از آن‌ها جلوگیری کنید.

یک فرمول ساده برای مدیریت هزینه‌های زندگی وجود دارد. این فرمول به نام قانون 50 – 30 – 20 شناخته می‌شود.

50% درآمد در نیازهای اساسی شما خرج می‌شود. (اجاره خانه، خوراک، قبض آب و برق و …)
30٪ از درآمد خواسته‌های کمتر ضروری شما را پوشش می‌دهد. (لباس،گردش و غیره)
20% از درآمد شما پس‌انداز می‌شود.

ایجاد بودجه مستلزم پایبندی به آن است. از خریدهای ناگهانی و هزینه‌های کلان غیرضروری خودداری کنید.

استقلال مالی

سبک زندگی بدون بدهی

قرض، وام و هرگونه تعهد طولانی‌مدت مسیر استقلال مالی را طولانی‌تر می‌کند. ممکن است وسوسه شوید و به دنبال وام‌هایی با بهره بالا بروید، اما باید بدانید که بهره‌ی بالای این وام‌ها شما را برای سال‌ها از استقلال مالی دور می‌کند.

بنابراین بهتر است که برای انجام خریدهای بزرگ برنامه‌ریزی و پس‌انداز کنید. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به چیزی که می‌خواهید برسید اما استرس کمتری را تجربه می‌کنید.

پس‌انداز و سرمایه گذاری

پس‌انداز یک راه امن برای هزینه‌های غیرمنتظره یا مشکلات مالی ناگهانی است. کافی است چندماه در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنید و مبلغی را در حسابی جدا پس‌انداز کنید، به راحتی یک پشتوانه مالی برای خود تهیه می‌کنید.

علاوه بر پس‌انداز، سرمایه گذاری نیز ابزار قدرتمندی برای حفظ ارزش پول و تولید ثروت است. سرمایه گذاری‌های مختلف مانند صندوق سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و املاک و مستغلات گزینه‌های خوبی هستند. برای کاهش ریسک می‌توانید تنوع سرمایه گذاری خود را بیشتر کنید.

اگر در اوایل دهه 20 زندگی خود هستید،به جای سرمایه گذاری در بازارهای مالی روی خود سرمایه گذاری کنید و یک مهارت کسب کنید. آموختن یک مهارت و کسب درآمد از آن در یک سال بازدهی چندبرابری نسبت به سبد سهام به شما می‌دهد.

پس‌انداز و سرمایه گذاری، مزایا، معایب و تفاوت‌ها

یادگیری را متوقف نکنید

استقلال مالی صرفا یک عادت نیست بلکه یک سبک زندگی کامل است و همه زوایای زندگی شما را در بر می‌گیرد. سعی کنید در زمینه امور مالی و سرمایه گذاری کتاب بخوانید، دوره ببینید. می‌توانید در سمینارهای مختلف شرکت کنید یا پادکست‌های مالی را دنبال کنید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید بیشتر یاد می‌گیرید و تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

به یاد داشته باشید که اشتباهات مالی می‌توانند ضربه‌های بزرگی به زندگی شما وارد کنند. بهتر است از تجربیات افرادی که موقعیت مشابهی با شما داشتند درس بگیرید تا اینکه بخواهید اشتباهات آنها را تکرار کنید. بررسی کنید که چه تصمیمات مالی، شغلی یا تجاری آنها را به جایی که هستند هدایت کرده است.

منابع درآمد متعدد

اتکا به یک منبع درآمد از بزرگترین اشتباهات افراد در سنین جوانی است. به دنبال راه‌هایی باشید که درآمد خود را افزایش دهید و چندین منبع درآمد برای خود ایجاد کنیم. شروع یک کسب و کار آزاد، سرمایه گذاری در بازارهای مختلف، راه اندازی یک کسب و کار جانبی.

ذهنیت فراوانی

ثروت در همه جا وجود دارد. فراوانی یک ذهنیت است. باور کنید که ثروت زیادی در جهان وجود دارد و موفقیت مالی افراد دیگر، دستیابی شما را به ثروت محدود نمی‌کند.پول از جیبی به جیب دیگر سرازیر می‌شود و برای شما ثروت کافی برای زندگی راحت در این دنیا وجود دارد.

این تفکری است که همه تاجران و ثروتمندان در خود می‌پرورانند. این ذهنیت افراد را تشویق می‌کند تا با اطمینان و راحتی بیشتری اهداف مالی خود را دنبال کنند.

سخن پایانی

استقلال مالی یکشبه به وجود نمی‌آید، بلکه نیاز به صبر، پشتکار و تلاش دائم دارد. دستیابی به استقلال مالی نیاز به کسب عادات سالم، اتخاذ یک برنامه روشن و حفظ ذهنیت مثبت است. در طول مسیر پیروزی‌های کوچک خود را جشن بگیرید، روی اهداف بلندمدت خود متمرکز بمانید و انرژی خود را برای همه چیزهای بزرگی که در راه است حفظ کنید.

 

منبع

Habits You Need To Adopt To Live A Financially Free Life

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *