پس‌انداز

تفاوت میان پس‌انداز و سرمایه‎‌گذاری

درک تفاوت میان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای تضمین امنیت مالی و یک آینده روشن ضروری است. اگرچه این دو اصطلاح گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت بسیاری دارند.

هم پس‌انداز و هم سرمایه گذاری، عناصر مهم و حیاتی برای امنیت مالی هستند و شروع آن‌ها در سن پایین، راهی عالی برای ایجاد ثبات مالی بلندمدت است.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که پس‌انداز و سرمایه گذاری چیست؟ و مزایا و معایب هر کدام را همراه با مثال‌هایی برای درک بهتر این مفاهیم بیان می‌کنیم.

پس‌انداز چیست؟

افراد برای خرید لوازمی که نیاز به پول بیشتری دارد و برای مواقع اضطراری پول پس‌انداز می‌کنند.

پس‌انداز بخش مهمی از امور مالی است که شامل ذخیره پول برای استفاده در آینده است.

مثل زمانی که پول خود را در قلک می‌گذاشتید، به جای یک قلک، از حساب پس‌انداز یا سپرده استفاده می‌کنید که در طول زمان به آن سود تعلق می‌گیرد.

دلایل مختلفی برای پس‌انداز وجود دارد: مانند خرید یک وسیله جدید، مسافرت به یک مکان تفریحی، یا ایجاد یک حساب ضروری برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده.

پس‌انداز یک راه عالی برای تحقق اهداف مالی کوتاه‌مدت و آمادگی برای موقعیت‌های غیرمنتظره است.

گاهی ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ بدهد که بایستی از نظر مالی برای آن آماده شوید. برای مثال، خودروی شما نیاز به تعمیر پیدا کند.

پس‌انداز معمولا کم‌ریسک است، یعنی پول شما از دست نمی‌رود اما سودی که به دست می‌آورید ناچیز است.

مثال

یک نمونه برای پس‌انداز این است که هر ماه بخشی از پول دریافتی خود را به یک حساب پس‌انداز منتقل کنید.

فرض کنید می‌خواهید یک گوشی جدید بخرید. اگر هر ماه مبلغی را به حساب پس‌انداز خود منتقل کنید، پس از چندماه پول موردنیاز برای گوشی را به دست می‌آورید.

پس‌انداز

مزایا و معایب پس‌انداز

پس‌انداز فواید زیادی دارد، از جمله ایجاد یک حساب بدون ریسک برای رویدادهای غیرمنتظره، نقدینگی برای خرید لوازم موردنیاز و سایر اهداف کوتاه مدت.

با این حال، پس‌انداز نیز اشکالات خود را دارد. مانند بازدهی پایین نسبت به سرمایه‌گذاری و کاهش قدرت خرید در دوره‌های افزایش تورم.

پس‌انداز بخش مهمی از برنامه مالی یک فرد است، اما نیاز است که با سایر اشکال سرمایه‌گذاری ترکیب شود. مانند حساب بازنشستگی، سرمایه‌گذاری در بازار سهام.

این موجب یک رویکرد متعادل در برنامه مالی می‌گردد.

مزایا معایب
تامین نیازهای پیش‌بینی نشده بازدهی پایین
تامین نیازهای کوتاه مدت مانند خرید تلفن جدید کاهش ارزش پول در برخورد با تورم
بدون ریسک از دست دادن سود بالاتر حاصل از سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری روشی برای افزایش پول در طول زمان با به کارگیری آن در ابزارهای مالی مانند بازار سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

برخلاف پس‌انداز، سرمایه‌گذاری مستلزم پذیرش ریسک است، اما پتانسیل بازدهی بالاتر در بلندمدت را داراست.

سرمایه‌گذاری راهی برای رسیدن به اهداف بلندمدت مالی است، مانند تامین هزینه پیش پرداخت خانه یا بازنشستگی.

از آنجایی که سرمایه‌گذاری مستلزم پذیرش ریسک است، انتخاب سرمایه‌گذاری‌هایی که با میزان ریسک‌پذیری شما همسو باشد، ضروری است.

به طور کلی، هرچه مدت بیشتری سرمایه‌گذاری کنید، ریسک بیشتری را می‌توانید بپذیرید، زیرا زمان بیشتری برای عبور از فراز و نشیب‌های بازار سهام دارید.

برای نمونه، فرض کنید می‌خواهید در شرکتی مانند اپل سرمایه‌گذاری کنید. با خرید سهام اپل، صاحب یک قطعه کوچک از شرکت می‌شوید و می‌توانید از رشد و سود آن بهره‌مند شوید.

اگر اپل عملکرد خوبی داشته باشد، ارزش سهام آن می‌تواند در طول زمان افزایش یابد و به شما این امکان را می‌دهد که با سود خوبی، سهام خود را بفروشید.

به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری تضمینی ندارد و همیشه خطر اینکه پولتان را از دست بدهید وجود دارد.

برای مثال، اگر اپل ورشکست شود، سرمایه‌گذاری شما تقریبا تمام ارزش خود را از دست خواهد داد.

به همین دلیل ضروری است که سبد سرمایه‌گذاری متنوعی از شرکت‌ها و صنایع مختلف داشته باشید تا ریسک خود را کاهش دهید.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتری نسبت به حساب‌های پس‌انداز دارد. همچنین ثروت شما از طریق سود مرکب رشد می‌کند و فرصتی برای کمک به شما برای دستیابی به اهداف بلندمدت مالی، مانند پس‌انداز برای بازنشستگی یا خرید خانه می‌دهد.

با این حال، معایبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذاری همیشه میزانی از ریسک را در بر دارد و تضمینی وجود ندارد که پولی به دست آورید یا حتی آنچه را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست ندهید.

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک کند ضرر کمتری را متحمل شوید.

تحقیق کافی و درک انواع خطرات احتمالی مرتبط با انواع مختلف سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

همچنین سرمایه‌گذاری نیازمند نظم و انضباط و چشم‌انداز بلندمدت است که حفظ آن برای برخی افراد در مواجهه با نوسانات بازار یا وسوسه دنبال کردن موج جمعیت در تلاش برای کسب سود سریع دشوار است.

مزایا معایب
بازدهی بالاتر نسبت به پس‌انداز خطر ضرر، به خصوص در کوتاه مدت
دستیابی به اهداف مالی بلندمدت نیاز به نظم و تعهد
کاهش ریسک با تنوع سبد سرمایه‌گذاری کسب سود در بلندمدت

چه زمانی پس‌انداز و چه زمانی سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مردم می‌پرسند این است که پول خود را پس انداز کنند یا سرمایه گذاری. پاسخ به این سوال به وضعیت مالی، اهداف و میزان تحمل ریسک شما بستگی دارد.

وقتی جوان هستید، درآمد و هزینه‌های محدودی دارید، اما برای فکر کردن به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت زود نیست. در واقع، شروع زودهنگام مزیت قابل توجهی در ساخت ثروت در طول زمان به شما می‌دهد.

سرمایه‌گذاری به شما در تحقق اهداف بلندمدت، مانند پس‌انداز برای دانشگاه یا بازنشستگی کمک می‌کند.

به عنوان یک فرد جوان، شما زمان بیشتری دارید، به این معنی که می‌توانید ریسک‌های بیشتری بپذیرید و روی دارایی‌های پرخطر سرمایه‌گذاری کنید.

حتی اگر در کوتاه‌مدت متحمل ضرر شوید، انعطاف پذیری بیشتری برای بازیابی و بهره‌مندی از اثرات مثبت سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید.

به عبارت دیگر، با سرمایه‌گذاری زودهنگام و منظم، می‌توانید از سود مرکب استفاده کنید، به این معنی که پول شما در طول زمان به طور تصاعدی رشد می‌کند.

با بالا رفتن سن و داشتن افق زمانی کوتاه‌تر، کارشناسان توصیه می‌کنند که از دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام و دارایی‌های محافظه‌کارانه‌تر مانند اوراق قرضه و پول نقد استفاده کنید.

این به این دلیل است که نوسانات کوتاه مدت بیشتر یک خطر بالقوه است اگر بازار درست زمانی که شما در حال بازنشستگی هستید سقوط کند.

حتی برای افراد جوان‌تر، اگر اهداف کوتاه‌مدتی مانند پس‌انداز برای تلفن، لپ‌تاپ یا تعطیلات جدید دارید، پس‌انداز کردن ایده خوبی است.

 

منبع

Saving vs. Investing

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *