هوش هیجانی در محیط کار

اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

داشتن سطح معینی از هوش هیجانی یا EQ در تمام جنبه‌های زندگی مهم است. از برقراری روابط با اطرافیان تا زندگی مشترک و ارتباط با همکاران. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید.

تقویت هوش هیجانی به پیشرفت شغلی شما و آسان‌تر شدن زندگی روزمره کمک می‌کند. بنابراین تلاش برای بهبود هوش هیجانی یک امر ضروری است. در زیر تعدادی از مزایای هوش هیجانی بالا را با هم مرور می‌کنیم.

نقش هوش هیجانی

هوش هیجانی چه در محل کار چه در ارتباط با دیگران، می‌تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. در زیر تعدادی از موقعیت‌هایی که هوش هیجانی می‌تواند نقش مفیدی در زندگی شما داشته باشد را با هم می‌خوانیم.

درک ارتباط غیرکلامی

داشتن سطح بالایی از هوش هیجانی به شما این امکان را می‌دهد که ارتباطات غیرکلامی را بهتر درک کنید. این باعث می‌شود که یک موقعیت را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که همکارتان علائم استرس یا اندوه را نشان می‌دهد، زمانی را برای گوش شنوای او بودن اختصاص دهید.

آگاهی نسبت به احساسات خود

بهره گیری از هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا از احساسات خود آگاهی بیشتری داشته باشید. این باعث می‌شود رفتار خود را قبل از اینکه در محل کار به یک مشکل تبدیل شود، مدیریت کنید. برای مثال، اگر شب سختی را سپری کرده‌اید، تلاش کنید روز بعد تمرکز خود را به سمت چیزی مثبت‌تر تغییر دهید.

کارایی

همدلی و صرف زمان برای درک درست احساسات دیگران می‌تواند کارایی و بهره وری را افزایش دهد. داشتن سطحی از EQ ، تصمیم گیری را آسان‌تر می‌کند، که به نوبه خود به شما و اطرافیانتان اجازه می‌دهد وظایف را به طور موثرتری انجام دهید.

پیشرفت شغلی

هوش هیجانی یک راه مطمئن برای پیشرفت شغلی است. مهارت‌های مدیریت و EQ در کنار هم به کار می‌آیند. هرچه موقعیت‌های بیشتری را با صبر، گوش دادن فعال، مثبت‌اندیشی و همدلی بگذرانید، سریع‌تر به یک مدیر موفق در حرفه خود بدل می‌شوید.

هوش هیجانی در محیط کار

مشوق دیگران شوید

یکی از مزایای سطح بالای EQ این است که تبدیل به یک مشوق و الهام‌بخش برای اطرافیان خود می‌شوید. هنگامی که شما همدلی از خود نشان می‌دهید، دیگران نیز تلاش می‌کنند مهارت‌های بین فردی خود را بهبود ببخشند.

احساسات مسری هستند. هنگامی که در برخورد با دیگران با گشاده‌رویی و صبر رفتار می‌کنید، احتمال اینکه اطرافیانتان از شما پیروی کنند بسیار زیاد است.

تقویت هوش هیجانی

حال که از مزایای هوش هیجانی مطلع شدید، احتمالا به این فکر افتاده‌اید که هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید. خوشبختانه روش‌های زیادی برای تقویت هوش هیجانی وجود دارد. در زیر به این روش‌ها اشاره کرده‌ایم.

شناسایی نقاط ضعف

اگر به دنبال بهبود هوش هیجانی خود هستید، اولین راه عالی برای شروع این است که در مورد ضعف‌های عاطفی خود فکر کنید. به عنوان مثال، ممکن است در تسکین فردی که به صورت شفاهی احساسات منفی خود را ابراز کرده است عالی باشید، اما ممکن است در درک ارتباطات غیرکلامی کمتر مهارت داشته باشید.

با خودتان صادق باشید و به یاد داشته باشید که هیچ کس نمی‌تواند در همه چیز عالی باشد. برای فهرست کردن نقاط ضعف خود وقت بگذارید تا بتوانید زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.

سابقه هوش هیجانی خود را مرور کنید

به عنوان بسط نکته قبل، بهتر است سابقه EQ خود را مرور کنید. نحوه واکنش خود به موقعیت‌های گذشته را بررسی کنید. به ایمیل‌ها و پیام‌های متنی خود نگاهی بیندازید و در نظر بگیرید که آیا میتوانستید با همدلی بیشتری به کسی پاسخ دهید یا خیر.

صرف وقت برای انعکاس واقعی رفتار قبلی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا موقعیت‌های مشابه را به طور مؤثرتری در آینده مدیریت کنید.

دریافت بازخورد

اگر برای درک تمایلات عاطفی خود تلاش می‌کنید، می‌تواند ایده خوبی باشد که از خانواده و دوستان خود بازخورد بخواهید. افراد نزدیک به شما معمولاً با صراحت به این درخواست پاسخ می‌دهند و بازخوردی که به شما می‌دهند کاملاً رک و صادقانه است.

از بازخوردی که از خانواده و دوستان دریافت می‌کنید استفاده کنید تا بفهمید دیگران چگونه شما را درک می‌کنند و در مورد اینکه چه کاری می‌توانید برای ایجاد یک تغییر مثبت انجام دهید، استفاده کنید.

درخواست کمک کنید

اگر به دنبال بهبود هوش هیجانی خود هستید، می‌توانید از مدیر خود درخواست کمک کنید. می‌توانید توضیح دهید که به دنبال بهبود مهارت‌های ارتباطی و مدیریت خود هستید و از آنها بپرسید که آیا راهنمایی برای انجام این کار دارند یا خیر.

موارد زیادی وجود دارد که مدیر شما ممکن است پیشنهاد دهد، که شامل شرکت در یک سمینار آموزشی یا شرکت در یک فعالیت کاری مفید برای کل تیم باشد.

تمرین روزانه

بهبود EQ یک ماراتن است، نه یک دوی سرعت، و مهم است که آنچه را که در مورد EQ می‌آموزید به طور منظم تمرین کنید. برخی از تمرین‌ها ممکن است انفرادی باشند، مانند تماشای خود در آینه برای درک بهتر زبان بدن و حالات چهره. سایر تمرین‌ها نیاز به همکاری با دیگران دارد. برای مثال، ممکن است هر روز تلاش بیشتری برای صحبت با افراد از طبقات مختلف انجام دهید تا EQ را در دنیای واقعی تمرین کنید.

در پایان

بهبود EQ یک راه عالی برای پیشرفت شغلی و الهام بخشیدن به اطرافیانتان برای انجام این کار است. به یاد داشته باشید که هوش هیجانی برای همه است و اگر حتی یک نفر در تیم EQ پایینی داشته باشد، همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، افراد در تمام سطوح باید برای بهبود EQ  خود تلاش کنند. از کارکنان سطح پایه گرفته تا مدیرعاملان، این مسئولیت همه است.

 

منبع

The importance of emotional intelligence in the workplace

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *