شادی

شادی آسان است

شادی نهایت آرزوی هر انسانی است. با این وجود، ما اغلب فکر می‌کنیم که شادی پیچیده‌تر از آن است که بتوان به آسانی آن را حس کرد. ما شادی را در چیزهایی می‌بینیم که دور از دسترس ما، یا خارج از کنترل ما هستند.

شاید با خود فکر کنید اگر میلیونر بودید، شغل رویاهایتان را داشتید، شریک زندگی ایده‌آلی داشتید خوشحال بودید. اما روانشناسان می‌گویند این شادی است که موفقیت را به زندگی شما می‌آورد، نه بالعکس.

شاعر و فیلسوف آمریکایی، رالف والدو امرسون، می‌گوید: «هیچ چیز جز خودتان نمی‌تواند برای شما خوشبختی بیاورد.» اما این سوال باقی می‌ماند که چگونه می‌توانیم خود را شاد کنیم؟

محققان هاروارد از سال 2003 به مطالعه شادی پرداخته‌اند که آن را «مطالعه گرانت» می‌نامند. در میان یافته‌های آن‌ها، عادات ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند شادی را به زندگی خود وارد کنیم. این موارد برخی از یافته‌های آن‌هاست.

قدردانی

بسیاری از مطالعات در دهه‌های گذشته نشان داده‌اند که افرادی که آگاهانه موهبت‌های خود را می‌شمارند، شادتر هستند و کمتر افسرده می‌شوند. مطالعه گرانت نیز این را ثابت می‌کند.

شکایت از چیزهای احمقانه‌ای که بر روزهای ما تأثیر می‌گذارد آسان‌تر است تا اینکه شکرگزار باشیم. اما می‌توانیم این را تغییر دهیم و قدردانی را برای چیزهای ساده‌ای مانند صبحانه، غروب آفتاب، یک دوش آب گرم تمرین کنیم، که همگی می‌توانند دیدگاه ما را تغییر دهند.

همدلی و شفقت

این مطالعه نشان داد زمانی که ما موفق می‌شویم خود را جای دیگران بگذاریم و درک کنیم که همه دیدگاه‌های متفاوتی دارند، کمتر با دیگران درگیر می‌شویم. کینه‌توزی تأثیر منفی بر سلامت روان ما دارد. شاید به همین دلیل است که محققان دریافته‌اند که بخشش می‌تواند ما را شادتر کند.

رها کردن

بخشش به معنای توجیه اعمال کسانی نیست که به ما صدمه زده‌اند، بلکه به معنای رها کردن آن آسیب است. مطالعه هاروارد همچنین نشان داد که با افزایش سن، معمولاً در رها کردن آسیب‌ها و شکست‌های گذشته بهتر عمل می‌کنیم.

شادی

ایجاد روابط معنادار

بین شادی و روابط نزدیک و معنادار مانند شریک زندگی، دوستان و اعضای خانواده نیز ارتباط وجود دارد. روابط مسموم می‌توانند روحیه و خلق‌وخوی شما را پایین بیاورند. روابط مثبت برای شادی امری ضروری است، بنابراین افراد منفی را در زندگی خود رها کنید.

نیکوکاری

از دیگر فعالیت‌های اجتماعی که می‌تواند برای ما شادی به ارمغان بیاورد و حس هدفمندی را در ما ایجاد کند، داوطلب شدن در کارهای نیکوکارانه است. این کار می‌تواند به شما در ملاقات با افراد همفکر کمک کند و ارتباطات شما را گسترش دهد.

از یادگیری دست نکشید

در یک کلاس شرکت کنید،‌ یک مهارت جدید بیاموزید یا یک کتاب بخوانید. هنگامی که شروع به آموزش می‌کنیم، مغز ما از نظر فیزیکی تغییر می‌کند.

ورزش منظم

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که تقویت کننده خلق و خوی طبیعی است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ورزش علاوه بر فواید جسمی، تأثیر مثبتی بر سلامت روان ما نیز دارد. در کنار ورزش، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. این عادت دیگری است که در سلامت روان موثر است.

به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب منجر به نوسانات خلقی، اضطراب و افسردگی می‌شود. بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت در شب نیاز به خواب دارند.

مدیتیشن کنید

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن می تواند استرس را کاهش دهد، خودآگاهی را افزایش دهد و سلامت روان را بهبود بخشد. اگر فکر می‌کنید مدیتیشن برایتان سخت است، همیشه ذهن‌آگاهی را امتحان کنید. تمرین حضور در زمان حال می‌تواند استرس و نشخوار فکری را کاهش دهد.

بخندید

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که خنده یک کاهش دهنده استرس طبیعی است. بنابراین تماشای فیلم‌های کمدی، گذراندن وقت با افرادی که شما را به خنده می‌اندازند، یا خواندن یک کتاب خنده دار، همگی می‌توانند به سلامت روان شما کمک کنند.

زمانی را در طبیعت بگذرانید

به گفته اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، دسترسی به طبیعت برای کاهش استرس و احساسات منفی و همچنین ترویج تعامل اجتماعی و حتی کمک به ایجاد حس معنا برای زندگی کمک می‌کند.

با حیوانات وقت بگذرانید

مطالعات دیگر نشان داده اند که حیوانات می‌توانند استرس و اضطراب را کاهش دهند. گذراندن وقت با حیوانات خانگی یا داوطلب شدن در پناهگاه حیوانات نیز می‌تواند برای شما خوشحال‌کننده باشد.

هدف تعیین کنید

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که تعیین اهداف به ما انگیزه می‌دهد و باعث می‌شود نسبت به آینده خوش بین باشیم. به همین ترتیب، محققان هاروارد دریافتند که داشتن جهت و هدف می‌تواند با افزایش حس هدفمندی ما را شاد کند.

 

منبع

How to be happy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *