کمرویی

کمرویی

کمرویی احساس دلهره و نگرانی و آشفتگی است که برخی افراد هنگامی که به دیگران نزدیک می‌شوند احساس می‌کنند. احساس کمرویی ناشی از ترس است، و همچنین به شدت تحت‌تأثیر شیوه‌های فرزندپروری و تجربیات زندگی است.

احساس کمرویی ناشی از چندین عامل است که شامل معذب شدن، خود درگیری منفی، عزت نفس پایین و ترس از قضاوت و طرد شدن است. افراد خجالتی معمولاً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و این مقایسه‌ها به شدت غیرواقعی است. این افراد معمولاً خود را با افراد برون‌گرا و به شدت اجتماعی مقایسه می‌کنند و این باور را دارند که دیگران دائماً آن‌ها را قضاوت می‌کنند و آن‌ها را ضعیف می‌پندارند.

همچنین این افراد از موقعیت‌های اجتماعی گریزانند که خود مانع از بهبود مهارت‌های اجتماعی آن‌ها می‌شود.

آیا افراد خجالتی به دنیا می‌آیند؟

گفتیم که احساس کمرویی ناشی از چندین عامل است که شامل معذب شدن، ارزیابی منفی از خود و خود درگیری منفی است. این ویژگی‌ها جزوی از خودشناسی هستند و خودشناسی در حدود 18 ماهگی شکل می‌گیرد. بنابراین افراد خجالتی به دنیا نمی‌آیند.

حدود 20 درصد از کودکان با خلق و خوی بسیار واکنش پذیر به دنیا می‌آیند، اما این تضمین نمی‌کند که آنها خجالتی باشند یا نتوانند رفتارشان را تغییر دهند.

علت خجالتی بودن کودکان چیست؟

کمرویی توسط نیروهای بیولوژیکی و محیطی هدایت می‌شود. نوزادان با خلق‌وخوی متفاوتی به دنیا می‌آیند و آنهایی که خلق‌وخوی بسیار حساسی دارند بیشتر احتمال دارد که خجالتی باشند. بااین‌حال، والدین حامی و حساس می‌توانند در برابر ایجاد کمرویی یا اضطراب اجتماعی محافظت کنند.

علت خجالتی بودن در نوجوانی چیست؟

کمرویی ممکن است در نوجوانی تشدید شود، زیرا نوجوانان موقعیت‌های جدیدی از مدرسه و حضور در کلاس‌ها تا دوستی با همسالان و بلوغ را طی می‌کنند. ممکن است نوجوانان از شرمساری در مقابل همسالانشان، طرد شدن از طرف آن‌ها یا بیش از حد در مرکز توجه قرار گرفتن بترسند.

والدین می‌توانند نوجوان را تشویق کنند که ترس‌های نامربوط خود را شناسایی کند و مهارت‌های مقابله با آن‌ها را تمرین کند.

تفاوت درونگرایی و کمرویی

نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. درونگرایی با کمرویی متمایز است. درونگراها از صرف زمانی که با خود و به تنهایی می‌گذرانند احساس انرژی می‌کنند. اما افراد خجالتی اغلب دوست دارند با دیگران وقت بگذرانند و ارتباط برقرار کنند، با این حال نمی‌دانند چطور اضطراب و ترس از قضاوت منفی ناشی از تعامل انسانی را تحمل کنند.

تمایل افراد کمرو به روی آوردن به درون برای نظارت بر رفتارهای خود و کاستی‌های درک شده آن‌ها را از توسعه روابط اجتماعی باز می‌دارد.

کمرویی

کمرویی در فرهنگ‌های متفاوت

ارزش‌ها و اصول و هنجارهای فرهنگی که کودکان از والدین و در جامعه یاد می‌گیرند بر ارتباطات اجتماعی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی از فرهنگ‌ها مانند ژاپن، درصد بیشتری از افراد خجالتی و کمرو را پرورش می‌دهد. سبک‌های فرهنگی سرزنش و تشویق نیز در این تفاوت‌های فرهنگی تأثیرگذار است.

چگونه بر کمرویی غلبه کنیم؟

افراد خجالتی می‌توانند با موفقیت به چالش‌های اجتماعی بدون تغییر هویت خود غلبه کنند. بهتر است که افراد کمرویی خود را بپذیرند و سعی کنند خود را از حس معذب بودن رها کنند.

راهکارهایی برای تقویت احساس اعتماد به نفس در رویدادهای اجتماعی وجود دارد. در این راهکارها، افراد به جای اجتناب از رویدادهای اجتماعی، از قبل  برای آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند و مهارت‌های اجتماعی را زودتر از موعد تمرین می‌کنند.

می‌توانید پیش از شروع یک رویداد اجتماعی، سوالات و گفتگوهایی که ممکن است پیش بیاید را تمرین کنید وپاسخ‌های خود را آماده کنید. همچنین پیش از شرکت در یک بحث، به آن خوب گوش کنید تا متوجه موضوع بحث باشید و با آگاهی و تسلط کامل وارد بحث شوید.

نیاز است که ذهنیت خود را اصلاح کنید. به جای اینکه به واکنش‌های منفی و اتفاقاتی که ممکن است هرگز نیفتد فکر کنید، انتظار نتایج مثبت و بازخوردهای مثبت را داشته باشید.

چطور انقدر خجالتی نباشم؟

در حین آمادگی برای یک رویداد اجتماعی، به جای اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید یا موقعیت‌های معذب‌کننده‌ای که ممکن است پیش بیاید، تمرکز خود را روی موقعیت‌هایی که ممکن است درست پیش برود قرار دهید.

سوالات و مطالبی که می‌خواهید برای دیگران تعریف کنید را از قبل آماده کنید. در مورد بحث‌هایی که ممکن است پیش بیاید از قبل فکر کنید و خود را برای پاسخ گویی و شرکت در آن‌ها آماده کنید.

کمتر از خود انتقاد کنید و نسبت به خود مهربان‌تر باشید. به هر حال همه اشتباه می‌کنند و شما تنها نیستید.

همچنین به یاد داشته باشید که افراد عمدتا تمرکز بیشتری روی خود و اعمال خود دارند. کمتر کسی اشتباه کوچک شما را در یک رویداد چند ساعته به یاد می‌آورد.

چطور با کمرویی مقابله کنم؟

کمرویی خود به خود از بین نمی‌رود. افراد خجالتی زمانی موفق‌ترند که در مرحله اول خجالتی بودن خود را بپذیرند و درک کنند که چه شرایط، موقعیت‌ها و عواملی در کمرویی آن‌ها تاثیرگذار است. این خودآگاهی موجب می‌شود به مرور راه مقابله با هر یک از این عوامل را بیاموزند و در موقعیت‌های اجتماعی بهتر عمل کنند.

کودکان خجالتی

والدین می‌توانند به کودکان خجالتی کمک کنند تا روابط دوستانه با همسالانشان ایجاد کنند، بدون اینکه آن‌ها را به کسی که نیستند وادار کنند. دوستی می‌تواند حول یک فعالیت مشترک شکل بگیرد، و والدین می‌توانند کودک را به ایجاد یک رابطه تشویق کنند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی اصولی مانند برقراری تماس چشمی، لبخند زدن، واضح صحبت کردن و سوال پرسیدن به کودک نیز می‌تواند در بهبود مهارت‌های اجتماعی او کمک کند.

 

منبع

Shyness

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *